Kausi 2010-2011

Perttulan Tähden D-tyttöjen terästämässä yhteishenkeä omassa turnauksessa.

Perttulan Tähden lentopallotyttöjen kausi on hyvässä käynnissä. Syksyn aikana seurassa on aloittanut myös kaksi uutta ryhmää.

Perttulan Tähden viimevuotinen E-tyttöjen joukkue siirtyi seuraavaan ikäluokkaan. Tytöt pelaavat D-tyttöjen sarjaa. D-tytöt ovat syntyneet ikäluokkaa -98 ja -99, eli 5–6 luokkalaisia.

Tytöt lähtivät jo tuttuun tapaan Etelä-Suomen aluesarjaan. Etelä-Suomen alueella pelaa 25 joukkuetta neljässä eri lohkossa.

Ensimmäinen turnaus pelattiin lokakuussa Porvoossa. PeTä:lle otteluita kertyi kolme, kahta Järvenpään joukkuetta sekä vantaalaista PuMa:a vastaan. Tuliaisina turnauksesta ei tällä kertaa tuotu voittoja, mutta otteluissa oli näkyvissä syksyn aikana harjoiteltuja asioita sekä peli-iloa.

Seuraavaksi vuorossa oli marraskuussa kotiturnaus Keudalla Perttulassa. Vastassa olivat PuMa:n toinen joukkue, Haminan Arsi sekä porvoolainen PoNMKY. PuMa:sta tytöt pelasivat helpon oloisen voiton, Haminaa vastaa peli ei oikein luistanut, siitä tuli puhdas 0–2 tappio. Porvoota vastaan PeTä:n tytöt pelasivat 1–2 tappiosta huolimatta upean ottelun.

Turnaukset jatkuivat marraskuun lopulla PuMa:n järjestämänä Puistolassa. PeTä:n tyttöjä vastassa olivat järvenpääläiset joukkueet BV Cats ja BV OMG sekä PuMa 2.

BV Catsia ottelu päättyi järvenpääläisten melko selkeään voittoon. PuMa 2:lta ei Perttulan tytöille herunut erävoittoa, mutta pelissä alkoi selvästi näkyä jo itsevarmuutta ja uusia syksyn aikana harjoiteltuja asioita. Viimeisestä pelistä BV OMG:ta vastaan PeTä taisteli erävoiton. Lopputuloksena 1–2 tappio PeTä:lle.

Aluesarjan runkosarja pelataan syyskauden aikana kaksinkertaisena sarjana. Yksi turnaus on vielä jäljellä. Osa runkosarjan joukkueista pelaa keväällä aluemestaruudesta, osa siirtyy Tiikeri-sarjaan. Siihen voi osallistua myös joukkueita, jotka eivät ole syksyllä pelanneet lainkaan.

PeTä:n joukkueen tavoitteena on saada peli kulkemaan kolmen kosketuksen pelillä ja mukavalla asenteella. Vielä tärkeämpää on se, että tytöillä on hauskaa sekä harjoituksissa että peleissä. Voittaminen ei ole ykköstavoite.

Joukkueessa pelaavat Minttu Junno, Ronja Koskinen, Anna Nurmes, Pipsa Purhonen ja Niina Putkonen. Tänä syksynä ovat aloittaneet Veera Parviainen, Soile Piironen ja Soila Tölli. Valmennuksesta vastaavat Tarja Junno, Minna Nurmes ja Päivi Putkonen.

Jadet ja Tiput uusina ryhminä

PeTä:ssä aloitti syksyllä kaksi uutta ryhmää. Ne ovat Tiput (F-juniorit, synt. -02 ja -03) ja Jadet (E-tytöt, synt. -00 ja -01 ) eli 1–4 luokkalaiset.

Lentopallon alkutaipaleella harjoitellaan leikinomaisesti, kuitenkin koko ajan pitäen mielessä muun muassa perusasennot ja tekniikan perusteet ylipäänsä. Harjoituksiin sisältyy monipuolista tekemistä.

Jadet ja Tiput muodostavat 16 tytön ryhmän ja harjoitukset pidetään osittain yhteisharjoituksina. Tiput käyttävät pehmopalloa ja Jadet kovaa juniori-kokoista palloa. F-ikäisten pelitapa on niin sanottu jonopallo, jossa on vain yksi pelaaja kerrallaan kentällä. Kopit ovat sallittuja ja joka kosketuksen jälkeen pelaaja vaihtuu.

Jadet taas tulevat pelaamaan siten, että kentällä on kolme pelaajaa yhtä aikaa ja kopit ovat sallittuja vain rajoitetusti. Eli jo tässä vaiheessa tulee pelaajien osata käyttää lentopallon perusasioita eli hiha- ja sormilyöntiä.

Molemmat ryhmät tulevat osallistumaan ensi vuoden puolella erilaisiin turnaustapahtumiin.

Varsinkin F-ikäisten turnauksiin sisältyy pelien lisäksi erilaisia temppu- ja taitorata-tyyppisiä tehtäviä. F- ja E- tyttöjen valmentajina toimivat Tiina Hurttala ja Tarja Hakala.